Laporan Pertukaran Pelajar: Lawatan ke Melaka

Pada tanggal 19 Januari 2023, mahasiswa Unsoed yang melakukan pertukaran pelajar ke Universiti Sultan Zainal Abidin melakukan lawatan ke Melaka dalam rangkaian pembelajaran pada mata kuliah World History “Mencari Sejarah yang Hilang”. Adapun lawatan ini mendatangi dua kota yang cukup berpengaruh terhadap sejarah Melayu, khususnya Malaysia, yakni Melaka dan Kuala Lumpur.

Mahasiswa melakukan kunjungan ke Melaka pada 20 Januari 2023. Mahasiswa Unsoed mengunjungi situs bersejarah peninggalan Portugis di Bandar Hilir (Kota A.Farmosa, St. Paul Church, Dataran Pahlawan, dan Istana Melaka), dan Muzium Hang Tuah. Di Melaka mahasiswa Unsoed melihat berbagai peninggalan sejarah Portugis dan sejarah Kesultanan Melaka pada masanya serta tidak lupa mencoba makanan khas Melaka yaitu Asam Pedas Pari yang rasanya sedap sekali. Kemudian lawatan dilanjutkan ke penginapan dekat Kuala Lumpur pada sore harinya untuk beristirahat dan mengunjungi Muzium Negara di pagi hari.

Pada hari berikutnya, mahasiswa melakukan lawatan ke Kuala Lumpur, pada 21 Januari 2023. Pagi hari mahasiswa Unsoed menuju ke Muzium Negara yang terletak di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Disana mahasiswa Unsoed melihat sejarah negeri-negeri Melayu, mulai dari bagaimana terbentuknya kerajaan-kerajaan Melayu di Nusantara, masa perjuangan kemerdekaan Malaysia, hingga Malaysia masa kini. Setelah “Mencari Sejarah yang Hilang” di Melaka dan Kuala Lumpur, agenda selanjutnya adalah mengunjungi KLCC dan Menara Petronas (Twin Towers) untuk makan siang sekaligus mengabadikan momen dengan berfoto bersama.

Salam FISIP! Salam solidaritas!